Verhaal 4 Fietsen door ZO Azië, de eerste 1000 km - de start / van kerst tot oudjaar

20 januari 2019 - Nong Chaeng, Thailand

Intro

We reizen 6 maanden door ZO Azië. Onderdeel is onze fietstocht door Noord Thailand,  Laos en Cambodja, vanaf eind december 2018, met als geplande eindbestemming Saigon in Vietnam, 3700 km. De te fietsen route zit bij de foto's. Echter we zien wel hoe ver we komen. Dat hangt af van  hoe leuk we deze vorm van reizen vinden en hoe ons tempo zal zijn. Voor Mieke is lange afstand fietsen nieuw. Ik fietste eerder van Utrecht naar Santiago de Compostella in Spanje en ik vond dat geweldig.
De route die we fietsen hebben we betrokken van AWOL (Asian Way Of Life), een klein bureau in Amersfoort dat is gespecialiseerd in fietsreizen / -vluchten  naar Zuid Oost Azië.

De verhalen van de eerste 1000 km vind je in reisverhaal 4, 5 en 6. SCROLL naar beneden voor andere reisverhalen.

Chiang Mai 24 december 2018
De fietsreis begint in Chiang Mai, Noord Thailand. Heerlijk Aziatisch warm is het als we vanuit Hong Kong uit het vliegtuig stappen. Worden we een keer sjiek afgehaald, komen we bij een verkeerd hotel uit. De chauffeur wordt weer opgetrommeld en brengt ons nu naar het goede hotel. De tweede stad van Thailand oogt als een provinciestadje met alleen maar laagbouw. Ik had een moderne ontwikkelde stad met hoogbouw verwacht. Dat valt mij mee. Als ik door de stad loopt wordt het gevoel van een laid-back stadje sterker. Backpackers, oudere stellen uit het westen en locals gaan hier door elkaar en het lijkt alsof dat al jaren zo is.

Fietsen scoren
We willen twee tot drie maanden fietsen, maar dan moet je wel fietsen hebben. Meteen de eerste dag beginnen we een lijst van fietsenwinkeltjes af te werken. Elke winkel heeft een willekeurige voorraad, waaruit we moeten kiezen. Tweedehands is er niet of nauwelijks. We voelen wel voor nieuw. Dan weet je zeker dat je de twee à drie maanden geen versleten tandwielen, kettingen en versnelling hebt. We richten ons op MTB, waar wel een bagagedrager op moet. Die MTB's hebben tegenwoordig schijfremmen en de hier populaire firma TREK monteert alleen nog hydraulische schijfremmen (oliedruk in plaats een kabeltje). Mooi systeem, maar voor mij onbekend en eenmaal stuk (lek) heb je onderweg een probleem. Ik wil een simpele fiets, die ik zelf kan onderhouden en repareren. De volgende dag gaan we op huurfietsen langs andere fietsen winkels. Als eerste naar Decathlon. Daar staan twee budget MTB's (150 euro!) met de goede framematen en met V-brakes, prima. Wel erg budget qua uitstraling, maar ik denk dat deze fietsjes het wel redden. Zo niet, is alles simpel te repareren.

TREK
Naar een volgende winkel en daar staan twee passende TREK hybride fietsen, betere kwaliteit, ook met V-brakes en zonder voorvering. Nog beter. Voorvering is zwaar, kan ook weer stuk en voor ons doel, voornamelijk asfalt wegen, is het niet nodig. 24 Shimano versnellingen en Bontrager wielen. Het oogt goed. We moeten er toch maanden tegenaan kijken. Diezelfde middag fietsen we met met onze mooie donkerblauw metallic Trek FX 7.2 door de stad naar ons hotel. Het voelt  bij mij  even als een jongetje die op zijn verjaardag voor het eerst op zijn splinternieuwe fiets fietst. In het hotel zet ik mijn eigen superzadel (SQlab), meegesleept door Nepal en China, op mijn fiets en monteer ik mijn Garmin GPS. De gehele AWOL-route en de kaarten (Thailand, Laos, Cambodje en Vietnam -van Open Street Map) zitten er al op. De fiets van Mieke krijgt de km teller.

Onze rugzakken en warme kleren sturen we terug naar NL. Het postkantoor pakt alles stevig in een doos, die over twee tot drie maanden per schip bij de buren in Utrecht wordt afgeleverd, als dat goed gaat. Zoniet, dan hebben we de oude meuk vet oververzekerd. Ook goed.

Hella fietst een tijdje mee
Het is kerst. Ongeveer 2 weken gaat vriendin Hella met ons meefietsen tot de grens met Laos. We halen haar af van de airport. Zij huurt een nieuwe MTB, wel mèt hydraulische schijfremmen, en een bagagerekje voor de fietstassen die ze bij zich heeft.

Dag 1 - vrijdag 28 december   Chang Mai - Ban Cho Lae, 57 km, prima fietsweer, ongeveer 22 graden.

Vrij en onafhankelijk
Lekker weg! Met z'n drieën fietsen we door stad, pakken nog even een shotje cappacinno, wurmen ons door het drukke verkeer, maar al snel brengt de route ons buiten de drukte. De fietsen doen het goed. Ik krijg al gauw het vrije en onafhankelijke gevoel, dat ik ook naar Spanje had. Te gek! De mooie route loopt over secundaire wegen met weinig ander verkeer, door dorpjes, langs een rivier die we soms oversteken. Als de routes overal zo zijn, dan doet AWOL het niet verkeerd.

Keikoel
We hebben via Airbnb slaapplaatsen gereserveerd aan het eind van het eerste traject van 57 km bij b&b 'Keikoel'. De naam doet al iets vermoeden en ja hoor. Een nieuw huis midden tussen rijstvelden en koffiestruiken van een echte Limburger met zijn Thaise vrouw. De Limbo vindt de aanspraak erg leuk, want hij kletst ongestructureerd de oren van je hoofd. Maar hij koopt ook bier voor ons. Onderweg haalden wij verse groenten en pakjes instant noedelsoep en op de buitenkeuken brouw ik een stevig soepje.

Dag 2 - zaterdag 29 december   Ban Cho La - Ban Than 40 km

Avontuur in de jungle
Het regent 's nachts en vandaag wordt ook regen voorspeld. Maar het is droog. Na het echt Hollandse ontbijt met Limburgse appelstroop pakken we met z'n drieen de route weer op. We moeten kiezen: een route door een jungle-achtig bosgebied, maar met (te) steile stukken, of over de drukke grote weg.

We willen niet te extreem gaan want Mieke heeft al een tijd een tenniselleboog van.... het zeilen, het draaien aan de lieren. Het gaat al beter na videocalls met een 'beroemde' sportfysiotherapeut en een brace, maar we willen niets forceren. Mieke moet immers nog 3700 km mee.

Echter de drukke grote weg ziet er onaantrekkelijk uit. Vriendin Hella houdt altijd wel van avontuur, dus zij stelt voor 'laten we het proberen'. Nou, avontuur was het! Al gauw stranden we tegen niet te nemen hellingen. Terug of een pick up bereid vinden  ons mee te nemen? Als er toevallig eentje aankomt valt de beslissing vanzelf. Ik zit achterop de pick up de fietsen in het gareel te houden terwijl de twee dames in de dubbele cabine resideren. 5 km op en af slingeren. Bij een afslag midden in de jungle laat de pick up ons in de steek. Het is weer zelf verder fietsen, tot het kleinste verzet het weer niet redt. Dan is het lopend door de jungle naar boven sleuren, ik met een extra tas van Mieke. Auto's zien we niet meer. Tot toch weer een pick up ons meeneemt naar boven, tot een dorpje. Het ergste hebben we dan gehad. We slingeren over een even steile afdaling, door weelderig en vochtig groen, ook de weg. Het is glad,  maar wel een sprookjesachtig decor. Onze remmen slijten mooi in. Eenmaal beneden, op een normale weg, is het weer ontspannen fietsen, tot een gemoedelijk en rommelig guesthouse in het dorp. We eten aan de hoofdweg in een open en simpel restaurant, de primitieve keuken in de hoek. Zo zijn veel restaurants hier. We kijken altijd of er locals zitten, dan is het vast goed.

Mieke blijkt minder last van haar elleboog te hebben! Een opluchting.

Dag 3 zondag 30 december  Ban Tham - Chiang Dao Hill Resort, 54 km.

Regen, modder, toch maar niet
's Morgens doen we in de regen onder een afdak het ontbijtje van yoghurt en muesli met fruit uit een winkeltje en heet water voor thee en koffie van het guesthouse. We ontmoeten een leuke vrouw uit Estland, die in Australië woont en nu solo overal rondreist, nu met een gehuurde scooter. Leuk altijd die mensen met de halve aarde als woonplaats.
Maar dan de route voor vandaag. Die loopt deels over een onverhard dus nu modderige weg. Hmmm. Ik improviseer van lichtgewicht plastic isolatieplaat achterspatborden, zodat de regen niet zo'n modderstreep op je rug trekt. trekt. Maar met de  ervaring van gisteren in het geheugen overwegen we de bus te nemen of een minibus, (een overdekte pick up met banken). De bus kan ons niet meenemen en alle minibussen die langs komen zijn al zwaar overladen met mensen en spullen. We besluiten dan maar over de hoofdweg te fietsen en niet door de modder. Het is wel druk, maar nauwelijks vrachtverkeer. We worden niet van de weg afgereden en het blijft ook nog droog.

Vergane glorie
Onze slaapplaats is 'Chiang Dao Hill Resort'. Klinkt aantrekkelijk, maar het routeboekje waarschuwt dat het vermoedelijk gesloten is door achterstallig onderhoud. We hebben telefonisch kunnen reserveren, dus het kan nog. Het was een prachtig resort, ooit. Nu is het een en al vergane glorie. Een paar cottages zijn bezet. De uitbatende familie probeert het definitieve einde van het resort nog wat te rekken. Ze zijn heel vriendelijk en als we in het restaurant wilen bestellen staan ze met z'n vijven om ons heen.
Onze 50-er jaren houten cottages heeft drie slaapkamers en drie badkamers. We hebben het voor het uitzoeken. Met wat geduld krijgen we de verouderde gasgeisertjes aan de praat en kunnen we douchen.

Dag 4  31 december Chiang Dao Hill Resort - Fang, 64 km

Oudejaarsdag
Om 9 uur op de fiets. Vandaag 64 km te gaan. Dat begint met een lekkere klim van 6 km op het kleine voorblad, over route 107, de N-Z highway door deze streek. De shot cappa nemen we bij een cafeetje naast een tankstation. Daar is ook weer een 7 Eleven supermarktje, waar we graag sandwiches halen voor de lunch onderweg. Na wat km verlaten we de highway en gaat het over binnenweggetjes en dorpen, door een vallei tot de bestemming voor vandaag, Fang. Heerlijk fietsen, ook omdat het bewolkt en niet warm is, 22 graden schat ik.

Thaise rum
Het hotel voor vandaag is wèl geheel bij de tijd en er zijn zowaar wat gasten. Het is verbonden aan Lahu tribal dorpen hier in de bergen. De kok kookt volgens de Lahu traditie, lezen we. Echter de barbecue gaat aan en de fles Thaise rum gaat steeds rond, geen Lahu traditie denken we, maar geen geklaag. Met een aantal Fransen, een Duits jong stel, waarvan de vrouw lector is aan de universiteit van Bangkok, een gids en de hotelbaas met foute grappen is het toch nog een beetje oudejaarsavond. Met de jaarwisseling wordt er wat geknald en van die lampionnen met een vlammetje eronder gaan de lucht  in. Weer een jaar verder.

Foto's verhaal 4:

1. Yvonne:
    1 februari 2019
    heel leuk weer om alles te lezen!